Cara Membuat Stok Dagangan Wang Dalam Talian

Pertama sekali, sebelum membincangkan topik tentang cara membuat stok dagangan wang secara dalam talian, terdapat keperluan untuk menjelaskan apa dagangan saham adalah semua. Saham merujuk kepada modal awal atau pelaburan yang telah dibelanjakan oleh pengasas syarikat untuk menubuhkan sebuah syarikat. Ia berfungsi sebagai jaminan yang sangat baik kepada pemiutang apabila ia datang kepada wang yang mereka dipinjamkan dari syarikat. Ia tidak boleh ditarik balik, dan oleh itu tidak boleh dimakan atau dibelanjakan oleh syarikat. Stok menjadi cagaran, jaminan bahawa pemiutang masih boleh mendapatkan wang yang mereka meminjamkan kepada syarikat melalui modal permulaan yang mereka masih boleh merampas dalam kes penutupan syarikat atau muflis.

Sekiranya pelabur membeli stok dari sebuah syarikat, dia akan menjadi pemegang saham institusi itu, yang pada dasarnya bermakna dia menjadi salah seorang pemilik syarikat. Kedudukan atau pengaruh seseorang dalam syarikat bergantung sepenuhnya pada jumlah stok yang dimilikinya, dan oleh itu, jika saham sahamnya tidak banyak, dia akan mempunyai suara yang sangat sedikit dalam membuat keputusan dan dasar syarikat. Keuntungan dari memiliki stok berasal dari dividen yang dibayar oleh syarikat kepada pemegang saham mereka. Dividen adalah bahagian keuntungan korporat yang dikongsi kepada pemegang saham. Sebenarnya, jika syarikat menaikkan keuntungan kerana prestasi yang baik, dividen pemegang saham meningkat juga. Nilai saham sesebuah syarikat mengikuti pertumbuhan atau penurunan keuntungannya. Nilai saham sebuah syarikat yang berprestasi baik adalah lebih tinggi daripada prestasi yang kurang baik. Peniaga-peniaga saham membeli stok syarikat dengan harapan tinggi bahawa suatu hari nanti syarikat itu akan maju supaya mereka dapat menjual semula stok mereka dengan cara yang menguntungkan.

Pada masa lalu, membeli atau menjual saham dalam pasaran bursa saham memerlukan seseorang untuk berhubung dengan broker. Broker adalah individu yang mengantara antara pembeli saham dan penjual. Sekarang, dengan penggunaan internet, orang dapat belajar bagaimana membuat saham dagangan wang dalam talian, dan broker tidak lagi diperlukan dalam membeli atau menjual saham. Ini kerana pelanggan kini boleh membuat transaksi tersebut melalui perdagangan elektronik. Walau bagaimanapun, jika seseorang ingin dibantu oleh broker, dia masih boleh dibenarkan untuk memiliki satu, bagaimanapun juga, beberapa pesanan elektronik masih diarahkan kepada broker. Saham dagangan dalam talian juga dikenali sebagai perdagangan elektronik. Perdagangan elektronik bukan hanya perdagangan saham, tetapi juga perdagangan sekuriti seperti bon, wang kertas, dan debentur. Dengan menggunakan perdagangan elektronik (e-trading for short), seseorang perlu membuat akaun broker peribadi di Internet dengan mengakses laman sesawang syarikat broker. Laman web ini akan menjadi pautan pembeli atau penjual ke pasaran bursa saham, dan tanpa mereka, seseorang tidak boleh berdagang saham.

Kelebihan utama dalam mengetahui cara membuat stok perdagangan dalam talian adalah meminimumkan transaksi perdagangan saham dengan ketara. Ia memudahkan pemegang saham untuk berkomunikasi dan oleh itu berdagang saham. Melalui dagangan dalam talian, peniaga juga diberi keupayaan untuk memantau transaksi mereka, memberi mereka peluang yang lebih baik untuk membuat keputusan yang tepat mengenai perdagangan stok.